Kaplnky a Kostol sv.Kríža na Kalvárii

Kalvária

Kaplnky a kostol sv. Kríža na kalvárii v Kremnici

Na úpätí vrchu Šturc, bola vybudovaná Krížová cesta ukončená kostolom sv. Kríža v barokovom slohu. Podľa údajov zaznamenaných v kronike Františkánov bola započatá výstavba kostola sv. Kríža v roku 1729, ako šiesteho kostola v meste Kremnica. Jeho výstavba bola v roku 1734 ukončená za pôsobenia farára Pierschitza. Postavený bol na počesť nájdenia sv. Kríža a každoročne sa z farského kostola Panny Márie ku kostolu na kalvárii viedla verejná procesia, aby tam získali plnomocné odpustky. Kremnický archivár Michal Matunák vo svojich záznamoch Cirkevné dejiny mesta Kremnice uvádza, že v roku 1735 mestský magistrát poskytol 50 zlatých na udržovaciu základinu kostola sv. Kríža a v roku 1736 mesto na seba vzalo patronát nad kostolom. Predpokladá sa, že kaplnky boli postavené ešte pred započatím výstavby kostola, ktorý bol postavený ako ukončenie Krížovej cesty. Prvý doklad potvrdzujúci existenciu siedmich kaplniek. V ďalšom období boli dostavané ďalšie kaplnky na celkový počet dvanásť. Pôvodne boli v kaplnkách umiestnené sochy, ktoré boli nahradené obrazmi. Pri poslednej obnove Krížovej cesty v roku 1935, boli obrazy v kaplnkách v tak zlom stave, že boli nahradené novými. Interiér kostola bol vybavený skromným oltárom, lavicami a chórom. Na oltári bol umiestnený obraz, znázorňujúci Blahoslavenú bolestnú Pannu Máriu sediacu pod krížom so svojím synom, ležiacim v jej lone. Na chóre, ktorý bol schopný prijať okolo 150 ľudí, bol umiestnený menší organ. Vo vežičke kostola bol umiestnený menší zvon. Ľud na omši do kostola na Kalvárii sa zvolával trikrát zvonením na zvone. Vo výklenku nad vstupnými dverami do kostola bola umiestnená socha Panny Márie. Pred kostolom boli postavené tri drevené kríže. V ďalšom období Krížová cesta bola viackrát obnovovaná, v roku 1908 a 1935 z úrokov základiny Kalvárskeho kostola a Hory Kalvária ako i z prostriedkov poskytnutých Magistrátov mesta Kremnica, ktoré malo nad týmito objektmi počnúc rokom 1736 patronát. Zanedbaním údržby Krížovej cesty za komunistického režimu v druhej polovici 20. storočia a neopravením niektorých poškodených kaplniek víchricami v rokoch 1956 a 1961, dochádzalo k ich postupnému chátraniu. Kalvársky kostol bol dňa 26.3.1977 poškodený požiarom. Komunistický režim ho nedovolil obnoviť. Krížová cesta s kostolom v tom čase bola zapísaná v ÚZKP a pamiatkovo chránená. V roku 1982 rozhodnutím Ministerstva kultúry bola pamiatková ochrana zrušená. Združenie Kalvária začalo pracovať na obnove Krížovej cesty končiac kostolíkom sv. Kríža. Oprava a výstavba podľa zachovaných nákresov sa začala v roku 2006 zo získaných prostriedkov štátnych fondov pod záštitou mesta Kremnica.

 

Chapels and the church of the Saint Cross on Kalvaria in Kremnica

On a foot of the Šturc hill was built The Cross way, ended with the church of the Saint Cross in baroque style. According to information, wrote in The Franciscan’s chronicle the building of the church of the Saint Cross was started in 1729 as the sixth church in Kremnica, and ended in 1734, when the priest called Pierschitz here in Kremnica. It was building for number of founding the Saint Cross, in which day every year from the parsonage’s church of the Virgin Mary to church in Kalvária was a public processy, for tooking of full powery forgiveness. Cremnician archiver Michael Matunak, in his records Church history of Kremnica town, presents that, in 1735 town’s magistrate gave 50 golds for basic part of the church of the Saint Cross and in 1736 the town became a pathron under the church. It can be, the chapels was built before the start of building the church, which was built as an ending of the Cross way. First document confirms an existence of seven chapels. Than was built each other to all number twelve. There was statues in the church originally, but that was make up for pictures. Next to last repare of the Cross way in 1935 was pictures in chapels in very bad condition so it were make up for the new one. There was olthar, banges, and the choir in the interier of the church. On the olthar there was a picture with the Virgin Mary sitting under the cross with her Son in her lap. In the choir for 150 people was little organ. In the tower of the church was little bell. People for mass in Kalvaria were calling by three times ringing on the bell. Under the door to church was situated the statue of Virgin Mary. Before the church was standing three wooden crosses. In the next time the Cross way was for much times repared, in 1908 and in 1935 from the money of the town. Because of the bad looking after the Cross way in the comunist regime in second half of 20th century and because of that some chapels was not repare, their condition came down. The church in Kalvaria was 26.3. 1977 destroyed by the fire. Comunist regime do not want repare it. In this time the church was safety as a sight, and the Cross way too, but in 1982 the saving was ended. Company Kalvaria started to work on reparing of the Cross way, ended by the Church of the Saint Cross. Reparing and building according to stayed skices start in 2006 from money giving by fonds of republic under the pathronate of Kremnica town.


Die Kapelle und Kirche des Heiligen Kreuzes auf Kalvarienberg in Kremnitz

Am Bergfüsse des Hügels Šturc, war gebaut der Kreuzgang. Die Kreutzgang ist beendet mit die Kirche. Der Kirche ist in der Barock Stihl gebaut. Nach der Angaben, welche waren aufgezeichnet in den Annalen der Franziskaner. Jahre 1729 hat beginnen der Aufbau Kirche des Heiligen Kreuzeus. Dieser Kirche war der zechste in der Stadt. Sein Aufbau war in der Jahre 1734 beendet. In dieser jahr war in Kremnitz Herr Pfarer Pierchitz. Es wurde Gebaut auf zu Ehren des Findens der Heiligen Kreuz. An Dieser Tag jedes Jahr aus der Pfahrkirche ist öffentlichen Kreutzgang auf Kalvarienberg, damit dort bekommen werben vergebung. Michal Matunak war Kremnitzer Archivar und in ihren Aufzeichnungen der Kirchgeschichten der Stadt Kremnitz schreibt es, das im Jahr 1735 Stadtgemeinde gewährt 50 Gold auf die Instandhaltung der Kirche des heiligen Kreuz, und von den Jahr 1736 gehört die Kirche der Stadt. Es ist möglich dass die Kapellen waren früher Gebaut wie die Kirche. Das ist der erste Beleg von sieben Kapellen. Später waren gebaut die lezten 5 Kapellen. Zunächst waren in der Kapellen die Statuen ersetzt aber dann bei die Renovierung waren eigebettete Bilder auf die Vand. Aber im Jahre 1935 waren sie Beschedig und dafur bei die letzter Erneuerungen waren neue Bilder Istaliert. Interrier der Kirche war ausgestättet mit einfacher Altar, Bankä und der chor. Auf dem Altar war platziert ein Bild welche darstellt die Jungfrau Maria sie sitzt unter den Kreutz und in der Schoss hat seiner Sohn. Auf dem Chor passen 150 Menschen. Auf dem Chor war platziert kleine Orgel. In der Kirchturm war kleine Glocke platziert. Auf dem Messe auf Kalvarienberg dreimal klingeln auf dem Glocke. In einer Nische über der Eingangstür der Kirche war eine Statue der Fungfrau Maria platziert. Vor der Kirche waren drei hölzerne Kreutze gebaut. In der Jahre 1908 und 1935 waren die Kreutzgang renovieren, die Gelde auf disse renovierung haben sie von die Zinzen aus Kalvariakirche, Berg Kalvaria und aus der stadt Kremnitz. Wehrend der Kommunismus in der Zveiten Hälften 20. Jahrhundert die Kapelle Verfallen. Der Kirche auf Kalvarienberg war in 26.3 1977 Feuer beschödirt. Der Komunisten Regime erlaubte ihm nicht zu erneuern. Der Kreutzweg mit der Kirche war in dieser Zeit in einnem denkmalgelschützen registriert. Im Jahr 1982 des Ministeriums für Kultur war di Denkmalschutz abgesagt. Der Kalvarienberg Association begann die Arbeit an der Restaurierung die Kreutzweg und auf die Kirche sant. Kreutz auf Kalvarienberg. Reparatur und Aufbau nach den erhaltenen Zeichnungen begann im Jahre 2006 gewonnen sie staatlichen Fonds und unetr dem schirmherrschaft von Kremnitz.

Kápolnák és a Szent Kereszt temploma a körmöci Kalvárián

A Sturc nevű hegy oldalában van egy Keresztút, melyet barokk stílusú Szent Kereszt templom zár le. A Szent Kereszt templom építése a ferences rend krónikáiban bejegyzett adatok szerint 1729-ben kezdődött, Körmöcbánya hatodik templomaként. Az építkezést Pierschitz plébános működése alatt 1734-ben fejezték be. A Szent Kereszt megtalálásának emlékére szentelték fel és minden évben a teljes búcsú elnyeréséért a Szűz Mária főplébánia templomból nyilvános körmenetet rendeztek oda. Michal Matunák körmöci levéltáros a Körmöcbánya város egyházi történelme című feljegyzéseiben közli, hogy a városi tanács 1735-ben 50 aranyat különített el a Szent Kereszt templom fenntartási alapba, és 1736-ban védnöksége alá vette a templomot. A templom a Keresztút befejezéseként épült, így feltételezhető, hogy a kápolnák még a templom felépítése előtt készültek el. Az első adat hét kápolna létezéséről szól. Később hozzáépítették a következő kápolnákat is, összesen tizenkettőt. Eredetileg a kápolnákban szobrok voltak, melyeket később képek váltottak fel. Az utolsó felújításnál, 1935-ben a képek olyan rossz állapotban voltak, hogy újakkal kellett azokat pótolni. A templom berendezése egy egyszerű oltárból, padokból és karzatból állt. Az oltáron, a kereszt alatt ölében Fiát tartó Fájdalmas Szűz Mária képe kapott helyet. A karzaton, amely 150 ember befogadására volt képes, egy kisebb orgona volt. A templom tornyában egy kis harangot helyeztek el. A harang háromszori megkongatása a hívőket a Kalvária templomba hívta. A templom bejárati kapuja feletti fülkében Szűz Mária szobra állt. A templom előtt három fakeresztet állítottak fel. A Keresztút többször fel lett újítva a Kalvária templom és Kalvária-hegy felújítási alap kamataiból, valamint azokból a pénzeszközökből, melyeket az 1736-tól folyamatosan védnökséget vállaló városi tanács adott. A XX. sz. második felében a kommunista rendszer alatt, a Keresztút karbantartását elhanyagolták és nem javították ki az 1956. és 1961. évi nagy viharok által okozott jelentős károkat, így állaguk fokozatosan romlott. A Kalvária templomban 1977. március 26-án tűz pusztított, ám a kommunista rendszer nem engedélyezte a felújítást. Ebben az időben a Keresztutat vették fel a védett műemlékek nyilvántartásába. A Kulturális Minisztérium a műemlékvédelmet 1982-ben érvénytelenítette. A Keresztút és a Szent Kereszt templom felújításán a Kalvária társaság kezdett dolgozni, így Körmöcbánya város védnöksége alatt, állami alapoktól nyert pénzeszközökből 2006-ban elkezdődhetett a felújítás és újraépítés a régi rajzok szerint.

 
 
 
301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.